Witamina pięknych włosów

Witamina D - Zdjęcie pokazujące trzy kapsułki: kremową, szaro-zieloną i żółtą. Obok kremowej wysypany proszek w kolorze kremowym, a obok szaro-zielonej jest proszek pomarańczowy.

Suplementacja tą witaminą zapewni trwałe piękno Twoim włosom! Czy wiesz o jakiej witaminie mowa? Oczywiście o witaminie D!

Sprawdź, dlaczego witamina D jest tak ważna dla Twojego zdrowia i pięknych włosów!

Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Jak i dlaczego niedobory witaminy D wpływają na kondycję włosów?
  2. Jak uzupełniać niedobory witaminy D w organizmie?
  3. Jak suplementować witaminę D?
  4. Jaki rodzaj witaminy D wybrać?
  5. Jak często należy kontrolować poziom witaminy D w organizmie?
  6. Co ryzykujesz nie dbając o poziom witaminy D w twoim organizmie?
  7. Dlaczego uzupełnianie niedoborów witaminy D jest tak ważne dla zdrowia?

Jak niedobory witaminy D wpływają na kondycję Twoich włosów?

Spośród wielu konsekwencji niedoborów witaminy D w organizmie dwa w szczególności wpływają na kondycję włosów.

  • Po pierwsze niedobory witaminy D powodują spowolnienie wzrostu włosów oraz przyczyniają się do nadmiernego wypadania włosów. 

Dzieje się tak dlatego, że witamina D reguluje ekspresję genów odpowiedzialnych za różnicowanie komórek, co może wpływać na funkcjonowanie mieszka włosowego. 

  • Ponadto niedobory witaminy D w organizmie objawiają się poprzez choroby skóry głowy takie jak łuszczyca, powodująca łupież. 

Ponieważ witamina D pomaga w modulowaniu odpowiedzi immunologicznej organizmu, może ona również zmniejszać ryzyko chorób zapalnych skóry głowy.

Jeśli więc zauważasz u siebie, któryś z wymienionych objawów niedoboru witaminy D, to nadszedł czas, aby jak najszybciej zbadać poziom tej witaminy w Twoim organizmie i zacząć uzupełniać niedobory!

Jak uzupełniać niedobory witaminy D w organizmie?

Witamina D - Zdjęcie przedstawiające kobietę tyłem o blond włosach, w jasnej sukience na ramiączkach. Tło wypełnia zachodzące słońce.

Ciało ludzkie wytwarza witaminę D pod wpływem światła słonecznego. Aby zaspokoić potrzeby organizmu wystarczy około 15 minut ekspozycji na słońce dziennie w godzinach 10–15, przy odsłonięciu 18 proc. ciała (krótka koszulka i spodenki), bez filtrów UV oraz w okresie bez zachmurzenia czy smogu. 

Przedawkowanie witaminy D wyprodukowanej w organizmie pod wpływem światła słonecznego jest niemożliwe, ale uwaga… Warto pamiętać, że na przyswajalność witaminy D wpływ ma kilka niezależnych czynników takich jak.: 

  • im ciemniejsza karnacja, tym niższe wytwarzanie witaminy D w organizmie; 
  • tkanka tłuszczowa ogranicza wchłanianie witaminy D do krwi;
  • stosowanie kremów z filtrem zmniejsza produkcję witaminy D pod wpływem słońca;
  • synteza witaminy D spada z wiekiem.

Ponieważ promienie ultrafioletowe B (UVB), których organizm potrzebuje do produkcji witaminy D, nie mogą przedostać się przez szybę do wnętrza, to jedynym sposobem na uzupełnienie niedoborów witaminy D jest kąpiel słoneczna na świeżym powietrzu. Solarium również nie przyczyni się do produkcji witaminy D w organizmie. Choć najnowsze solaria mają lampy UVB to należy pamiętać, że efektem ubocznym opalania w solarium może być nasilenie objawów chorób skóry głowy takich jak łuszczyca, łupież, łojotokowej zapalnie skóry Najnowsze solaria mają lampy UVB, więc trzeba napisać, że nie wszystkie solaria przyczyniają się do jej produkcji

Pożywienie nie jest zbyt dobrym źródłem witaminy D. Wśród niewielkiej liczby produktów spożywczych stanowiących źródło witaminy D wyróżnić należy tłuste ryby, takie jak: łosoś, makrela, śledź, tuńczyk, węgorz, karp i sardynki. W mniejszej ilości witaminę D można przyswoić z jaj i produktów mlecznych.

Dobrym źródłem witaminy D są suplementy. Suplementacja witaminą D ma szczególne znaczenie ze względu na to, że część populacji jest bardziej narażona na brak wystarczającej ilości witaminy D i wręcz potrzebuje suplementów. Problem ten dotyczy w szczególności dzieci, u których niedobór witaminy D może prowadzić do krzywicy. U dorosłych zaś może dojść do osteomalacji, czyli zaburzenia o podobnych objawach i skutkach co osteoporoza, prowadzącego do zwiększonej łamliwości kości.

W jaki sposób należy suplementować witaminę D?

Choć przyjmowanie witaminy D o stałej porze nie jest obowiązkowe, to regularne stosowanie może pomóc w zapewnieniu optymalnego poziomu tej witaminy w organizmie. Zaleca się ustalenie stałej pory na przyjmowanie suplementów, oto kilka powodów:

  1. Zapewnienie regularności: Regularne przyjmowanie witaminy pomaga utrzymać jej stały poziom w organizmie.
  2. Przyzwyczajenie: Stała pora przyjmowania witaminy może stać się częścią codziennej rutyny, co zmniejsza ryzyko pominięcia dawki.
  3. Monitoring efektów: Regularne przyjmowanie witaminy o tej samej porze każdego dnia może pomóc w ocenie jej wpływu na organizm i dostosowaniu dawki w razie potrzeby, na przykład po wykonaniu badań poziomu witaminy D3 w krwi.

Suplementując witaminę D warto też pamiętać, że jest ona rozpuszczalna w tłuszczach, więc przyjmowanie jej z posiłkiem zawierającym tłuszcze może zwiększyć jej wchłanianie. Trzeba ją przyjmować z tłuszczami (prawidłowa ilość to min. 10 g tłuszczu na każda dawkę witaminy D dla prawidłowego wchłaniania).

Jak często należy kontrolować poziom witaminy D w organizmie?

Przynajmniej raz w roku powinniśmy kontrolować poziom witaminy D w organizmie a w razie wystąpienia niedoborów wybrać sposób uzupełnienia ich dostosowany do naszych potrzeb i możliwości. Tym bardziej, że niedobór witaminy D w organizmie może w dłuższej perspektywie prowadzić do wielu poważniejszych konsekwencji zdrowotnych.

Co ryzykujesz nie dbając o poziom witaminy D w Twoim organizmie?

Nigdy nie lekceważ głosu swojego organizmu. Pamiętaj, że problemy z włosami to tylko pierwszy symptom niedoboru witaminy D w organizmie. Musisz mieć świadomość, że konsekwencje takiego niedoboru mogą prowadzić do dużo poważniejszych konsekwencji zdrowotnych takich jak:

  1. Choroby kostne takie jak krzywica u dzieci, osteoporoza i osteomalacja u dorosłych.
  2. Choroby immunologiczne – niedobór witaminy D może zaburzać równowagę immunologiczną, co zwiększa ryzyko chorób autoimmunologicznych, takich jak stwardnienie rozsiane czy reumatoidalne zapalenie stawów.
  3. Choroby sercowo-naczyniowe – istnieje związek między niskim poziomem witaminy D a zwiększonym ryzykiem takich problemów jak nadciśnienie tętnicze, zawały serca i udary.
  4. Choroby nowotworowe – obserwuje się niższe stężenie witaminy D we krwi u osób chorujących na różne typy nowotworów, w tym raka jelita grubego, piersi i prostaty.
  5. Inne schorzenia takie jak cukrzyca typu 1 i 2, depresja, a także miopatia.

Warto zadbać o odpowiedni poziom witaminy D w organizmie. I to nie tylko ze względu na piękne włosy, ale ze względu na troskę o ogólny stan zdrowia, a także po to, by ustrzec się przed poważniejszymi konsekwencjami. Jeśli więc zauważyłeś u siebie niepokojące objawy niedoboru witaminy D, jak najszybciej zbadaj poziom tej witaminy w swoim organizmie! 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *